Консультація для батьків
В світі загадкових музичних звуків
Що таке звук? Звук – це вібрація, яка має вплив на любий предмет, живий організм, в тому числі і людський. У фізиці відомий такий дослід: на листок з залізом насипають пісок і діють на нього різними звуками – пісок при цьому починає приймати різні форми, для кожного звуку свої. Чому? Тому, що кожний звук має свої притаманні тільки йому особливості. Вони – то складають, як у калейдоскопі, різноманітні узори. По цим особливостям ми можемо відрізнити один звук від іншого і при необхідності впізнати, виділити із всього звукового різнобарв'я той звук, який для нас важливий і необхідний в даний момент. Вміння розпізнавати ці особливості, або, як кажуть педагоги, особливості звуку складають основу розвитку музичних здібностей. Які ж загальні особливості звуку? Спочатку розділимо всі оточуючі нас звуки на дві важливі групи: звуки шумові (від слова «шум», «шуміти») і звуки музичні (від слова «музика»). Із музичних звуків складається будь-яка пісня, будь-якй музичний твір, будь-яка мелодія, у таких звуків і назва особлива - мелодійні.
Вплив музики на гармонійний розвиток дитини
У дитини одним із перших формується слуховий аналізатор, тож музика найраніше серед усіх видів мистецтв стає доступною для сприйняття дитини. Приємні, злагоджені звуки потрібні для гармонійного фізичного та інтелектуального розвитку дитини і у лоні матері, і після народження. Вони сприятливо діють на настрій дитини, викликають у неї відчуття задоволення.
Доведено, що музика може заспокоювати чи збуджувати нервову систему, прискорювати чи уповільнювати роботу серця та дихання, нормалізувати артеріальний тиск, підвищувати рівень ендорфіну (речовини, яка виробляється в мозку і сприяє підвищенню життєвого тонусу людини, усуненню больового синдрому), регулювати температуру тіла, активізувати імунітет, стимулювати вироблення гормонів, що блокують стрес.
Вивчаємо таночки разом
ТАНЕЦЬ «ОДНА КАЛИНА»
Мета: вчити дітей насолоджуватися музикою і виражати її гармонійно до змісту - пластикою рук і танцювальними рухами; розвивати вміння взаємодіяти в «парі» формувати навички координації рухів, орієнтування у просторі залу.
Музика: танець розроблено на основі аудіо запису однойменної пісні у виконанні С. Ротару.
Текст пісні |
Танцювальні дії дітей |
Вступ Програш |
Діти стоять вздовж центральної стіни залу (обличчям до глядача), утворюючи пари на відстані: перша та друга - по центру залу ближче до глядача, третя та четверта - трохи далі відповідно справа та зліва. Хлопчики стоять зліва від дівчаток. У хлопчиків руки на поясі, дівчатка притримують спідничку; ноги в шостій позиції. Хлопчики виконують поклон своїм дівчаткам, дівчатка відповідають легкою „пружинкою". Діти виконують „пружинку" з поворотом (на „раз" - вправо, на „два" - вліво, на „три" - вправо, на „чотири" - вліво).
|
1 куплет: Сумно, сумно аж за край Не дивись на мене, Грай, музико, грай. Зимно, зимно на душі, Забирай, що хочеш, Тільки залиши |
Всі виконують один приставний боковий крок вправо, вліво, вправо. Потім виконують два приставних бокових кроків вліво, тоді вправо. У хлопчиків руки на поясі, дівчатка першими та другими пальчиками долонь, з'єднаних в кулачки, притримують жилет, лікті паралельно розведені в сторони. Рухи повторюються. |
Приспів: Одну калину за вікном, Одну родину за столом, Одну стежину, щоб додому йшла сама, Одну любов на все життя, Одну журбу до забуття І Україну, бо в нас іншої нема. Одну калину за вікном, Одну родину за столом, Одну стежину, щоб додому йшла сама, Одну любов на все життя, Одну журбу до забуття І Україну, бо в нас іншої нема.
|
Дівчатка виконують „ковирялочку" з підстрибуванням із потрійними притулами (ноги в шостій позиції, руки в „поличці"). Хлопчики стають на ліве коліно і виконують оплески в ритмі музики (раз-два, раз-два- три). Хлопчики виконують „присядку" з виставленням ноги на каблучок (руки на поясі, ноги в першій або третій позиції). Дівчатка „кроком польки" обходять хлопчиків по колу (ноги в шостій позиції, руки в „поличці"). Рухи повторюються |
2 куплет: Сумно, сумно аж за край, Та чого ж ти плачеш? Грай, музико, грай. Крапля горя не зальє, Наливай, козаче, Бо у нас ще є |
Хлопчик кладе свою праву руку на ліве плече дівчинці, дівчинка кладе свою ліву руку на праве плече хлопчикові, дивляться один на одного. Гойдаються в сторони. Виконують приставний крок вправо, вліво, вправо. |
Приспів: Програш |
Рухи повторюються. На перші чотири такти діти в парах виконують„млинок" вправо. На наступні чотири такти - виконують „млинок" вліво, плеснувши перед цим в долоні. |
3 куплет: Сумно, так і не засну, Краще буду думать Про свою весну. Та й піду за небокрай, Вперше і востаннє Грай, музико, грай Приспів: Про ту калину за вікном, Про ту родину за столом. Про ту стежину, щоб додому йшла сама, Про ту любов на все життя, Про ту журбу до забуття І Україну, бо в нас іншої нема. Одна калина за вікном, Одна родина за столом, Одна стежина, щоб додому йшла сама. Одна любов на все життя, Одна журба до забуття І Україна, бо в нас іншої нема. |
Діти беруться за руки, швидко перебудовуються в лінію. Виконують чотири танцювальних кроки із закінченням на „пружинку" вперед, чотири кроки назад. Рухи повторюються. Діти утворюють коло і, йдуть по колу за годинниковою стрілкою. Йдуть по колу проти годинникової стрілки. |
Програш |
На перші вісім тактів діти виконують оплески над головою, при цьому ритмічно пружинячи коліна. 9 такт - всі швидко беруться за руки і піднімають їх догори. 10 такт - виконують загальний поклон (ноги в шостій позиції, руки з'єднані). 11-12 такти - повторюються рухи 9-10 тактів. 13-16 такти - підскоками діти йдуть до стільчиків. |
ТАНЕЦЬ «ПЕРШИЙ СНІГ»
Мета: Викликати у дітей емоційний відгук на музику; вчити дітей пластично виражати зміст пісні, змінювати рухи за зміною музичних частин, розвивати вміння взаємодіяти в «парі» формувати навички координації рухів, орієнтування у просторі залу.
Музика: танець розроблено на основі аудіо запису однойменної пісні Н. Май.
Текст пісні |
Танцювальні дії дітей |
Вступ |
Діти стають на свої місця підскоками утворюючи пари на відстані: перша та друга - в першому ряду ближче до глядача, третя та четверта - по центру залу за ними трохи далі, п’ята та шоста - в третьому ряду. Хлопчики стоять з права від дівчаток. У хлопчиків та дівчаток руки на поясі, ноги в шостій позиції. |
Програш |
Ноги в шостій позиції, піднятися на носки і крутити тулубом на місці, руки вперед зігнуті, долоні відкриті. |
1 куплет: На дворі сніг білесенький падає тихесенько, Він кружляє весело радує усіх. А я біжу підстрибує радощів не стримую, Ось нарешті випав самий перший сніг. |
Всі виконують чотири приставних бокових кроки на право, махають «привіт» правою рукою, ліва рука на поясі. Потім те ж саме виконують вліво. Рухи повторюються. |
Приспів: І скатертина біла неначе дивосвіт, Усе кругом накрила це самий перший сніг. І на моїх долонях і на щоках моїх, Як весело сьогодні бо випав перший сніг Програш |
Діти виставляють праву ногу на носок, руки тримаємо над ногою долонями донизу. Під музику вивертають п’ятку в сторони, руки теж ритмічно відводимо в сторони. Дівчата та хлопці виконують підскоки навколо себе, руки підняті догори долонями в середину, пальці з’єднанні. Діти виставляють ліву ногу на носок, руки тримаємо над ногою долонями донизу. Під музику вивертають п’ятку в сторони, руки теж ритмічно відводимо в сторони. Дівчата та хлопці виконують підскоки навколо себе, руки підняті догори долонями в середину, пальці з’єднанні. Вихідне положення ніг в шостій позиції: підстрибують на носках і одночасно плескають в долоні в горі. |
2 куплет: Дерева запорошені казкою запрошені, Дивні та хорошії в дивному бранні. А я іду всміхаюся до усіх вітаюся, На душі так радісно весело мені |
Пари міняються місцями з одного боку зали в іншу рухаючись боковим галопом. Вирівнюють колонки. Кружляють навколо себе підскоками, руки тримають на поясі. Боковим галопом рухаються на свої місця, вирівнюють колонки. Кружляють навколо себе підскоками, руки тримають на поясі. |
Приспів: Програш: Приспів: І скатертина біла неначе дивосвіт, Усе кругом накрила це самий перший сніг. І на моїх долонях і на щоках моїх, Як весело сьогодні бо випав перший сніг Як весело сьогодні бо випав перший сніг Програш: |
Повтор попереднього приспіву. Ноги в шостій позиції, піднятися на носки і крутити тулубом на місці, руки вперед зігнуті, долоні відкриті. Вихідне положення ніг в шостій позиції:
Носок правої ноги відводимо вперед-назад, руки рухаються за ногою. Носок лівої ноги відводимо вперед-назад, руки рухаються за ногою.
Рухи повторюються.
Вихідне положення ніг в шостій позиції: підстрибують на носках і одночасно плескають в долоні у горі. Ноги в шостій позиції, піднятися на носки і крутити тулубом на місці, руки вперед зігнуті, долоні відкриті. |